Hoe dien ik een nieuwe begrippenset in?

Het Onderwijsbegrippenkader (OBK) is een online database met alle onderwijsbegrippen en hun onderlinge relaties. U kunt een bestaande begrippenset wijzigen of een nieuwe set indienen.

Onderwijssectoren hebben hun eigen processen en wetgeving. Hierdoor zijn uitwisselingen tussen sectoren vaak moeilijk, omdat er andere begrippen worden gebruikt voor dezelfde informatie. Zo is een onderwijsvolger in het primair onderwijs een leerling en in het hoger onderwijs een student. Deze taalverwarring wordt zichtbaarder als de informatie digitaal wordt uitgewisseld. Hoe weet een computersysteem dat taal hetzelfde is als Nederlands maar dan enkel in een andere onderwijssector? Door de begrippen die worden gebruikt binnen het onderwijs vast te leggen en deze te voorzien van een definitie, weten we wanneer we het over hetzelfde hebben.

Waar moet u op letten voordat de begrippenset wordt ontwikkeld?

Bepaal of het gaat om een geheel nieuw te ontwikkelen begrippenset, of om een bestaande begrippenset die ontleend wordt aan een architectuur, afspraak of andere bron.

Richtlijnen voor het ontwikkelen van begrippen kunt u vinden in hoofdstuk 4 van het rapport Richtlijnen voor het ontwikkelen, aanleveren en toetsen van begrippen voor het OnderwijsBegrippenKader.

Bekijk de vragen in het aanmeldformulier. De vragen gaan over aspecten van een begrippenset die belangrijk zijn om te documenteren. Zoek zoveel mogelijk belanghebbenden op om de begrippenset gezamenlijk te ontwikkelen.

De begrippenset is geschikt om aangemeld te worden als de vragen op het aanmeldformulier zijn beantwoord en als er een consultatieronde plaats heeft gevonden van minimaal 6 weken waarbij de belanghebbende partijen gelegenheid hebben gekregen om te reageren.

Hoe ziet het aanmeldproces eruit?

De doorlooptijd van het moment van aanmelden tot de besluitvorming door de Standaardisatieraad is tussen de 2 en 6 maanden, afhankelijk van wanneer de raad bij elkaar komt.

Stap 1: Voorbereiding

De aanmelder meldt via info(Replace this parenthesis with the @ sign)edustandaard.nl dat een begrippenset aangemeld gaat worden; hierdoor kan Bureau Edustandaard eventueel ondersteuning bieden bij de aanmelding. De aanmelder vult het aanmeldformulier in en gebruikt de template voor het vastleggen van de begrippen en de metadata over de begrippen. De aanmelder verstuurt alle documentatie naar info(Replace this parenthesis with the @ sign)edustandaard.nl.

Stap 2: Beoordeling

Bureau Edustandaard beoordeelt de begrippenset en stuurt de beoordeling met een toelichting naar de aanmelder. Deze mag hierop een schriftelijke toelichting geven.

Bureau Edustandaard publiceert alle documentatie van de begrippenset op www.edustandaard.nl.

Stap 3: Besluitvorming

De aanmelder geeft tijdens de bijeenkomst van de werkgroep Onderwijsbegrippenkader een korte presentatie over de begrippenset, waarin je onder andere ingaat op de aanleiding voor het indienen van de begrippenset, de beoogde doelgroep en het doorlopen proces. Ook geef je aan wat de impact is op de andere begrippen in het Onderwijsbegrippenkader.

De werkgroep geeft bij goedkeuring van de begrippenset een positief advies omtrent opname van de begrippenset aan de Standaardisatieraad. De werkgroep kan een begrippenset alleen afkeuren met goed onderbouwde argumenten, bij voorkeur voorzien van een tegenvoorstel.

Stap 4: Nazorg

Bureau Edustandaard neemt na goedkeuring de begrippen op in het Onderwijsbegrippenkader en past www.edustandaard.nl aan met de nieuwe informatie.