Beschrijving
Edu-V is een sector overstijgend afsprakenstelsel waarin publieke en private partijen samenwerken aan een open digitale infrastructuur voor het Nederlandse onderwijs waarin onderwijsorganisaties regie hebben over, en keuzevrijheid hebben in, hun eigen applicatielandschap van digitale leer- en onderwijsmiddelen en erop kunnen vertrouwen dat alle gegevensuitwisselingen tussen deze middelen gestandaardiseerd, veilig en betrouwbaar zijn.
Edu-V wordt ontwikkeld in co-creatie tussen onderwijsorganisaties en leveranciers een afsprakenstelsel waarin juridische, operationele, functionele en technische afspraken zijn gemaakt over gestandaardiseerde, veilige en betrouwbare gegevensuitwisseling tussen leer- en onderwijsmiddelen. Edu-V richt zich op de onderwijssectoren po (bo, so, vso), vo, bve (mbo en vavo) en op een beperkt aantal praktijksituaties . Deze praktijksituaties, beschrijven een cluster van afspraken die de processen binnen de praktijksituatie ondersteunen:
- Verwerven en in gebruik nemen (po, vo, bve), zie Edustandaard afspraak Edu-V Verwerven en in gebruik nemen van leermiddelen
- Toetsen en examineren (po, vo), zie Edustandaard afspraak Edu-V Toetsen en examineren
- Administratiesystemen onderwijsdeelnemer en –medewerker (po-vo), zie Edustandaard afspraak Edu-V Administratiesystemen onderwijsdeelnemer en -medewerker
- Doorgifte identiteiten (po-vo-bve)
Edu-V is een initiatief van het Ministerie van OCW, de sectororganisaties PO-Raad, VO-raad en MBO raad en de brancheorganisaties MEVW, VEDN en VDOD.
Samenhang
Het Edu-V afsprakenstelsel wordt ontwikkeld vanuit een architectuurkader waarin aansluiting is gezocht bij de ketenreferentie-architectuur ROSA. In het Architectuurkader Edu-V zijn relevante afspraken van Edustandaard ROSA architectuur overgenomen. De kaders zijn vastgelegd in het Architectuurkader Edu-V.
Meerwaarde
Het is de missie van Edu-V om onderwijsorganisatie en leveranciers te laten bouwen en vertrouwen op een infrastructuur van digitale leer- en onderwijsmiddelen die gegevens gestandaardiseerd, veilig en betrouwbaar uitwisselen. . Het afsprakenstelsel van Edu-V biedt een gelijk speelveld waarbinnen scholen en leveranciers; betrouwbaar, veilig, doelmatig, toekomstbestendig en kostenefficiënt gegevens kunnen uitwisselen ten behoeve van de toepassing van digitale leer-, en onderwijsmiddelen.

Figuur 1. Leveranciers vervullen met hun applicaties één of meerdere referentiecomponenten
Leveranciers kunnen met hun applicaties deelnemen aan de digitale infrastructuur door het vervullen van één of meerdere referentiecomponenten die in het Edu-V afsprakenstelsel zijn vastgelegd. De referentiecomponenten geven het recht om gegevensdiensten af te nemen van, en soms ook de plicht om gegevensdiensten aan te bieden aan, referentiecomponenten van andere leveranciers. De gegevensdiensten stellen leveranciers in staat om externe gegevens in hun applicaties te benutten en daarmee aan te sluiten op gebruikersbehoeften vanuit onderwijsorganisaties.
Onderwijsorganisaties zetten de applicaties van leveranciers in binnen hun eigen applicatielandschap en vervullen hierbij de rollen van gegevenshouder en gegevensgebruiker. Als gegevenshouder is een onderwijsorganisatie verantwoordelijk voor de algehele gegevenshuishouding, waaronder gegevenskwaliteit, basisregistratie en het autoriseren van gegevensuitwisselingen. In het Edu-V afsprakenstelsel zijn afspraken gemaakt op het vlak van regie op gegevens (het autoriseren van gegevensuitwisselingen) zodra de onderwijsorganisatie gegevenshouder is van de gegevens. Als gegevensgebruiker is een onderwijsorganisatie verantwoordelijk voor het rechtmatig gebruik van gegevens door eindgebruikers.
Het Edu-V afsprakenstelsel bevat afspraken over de beoogde werking van gegevensdiensten (functionele en technische afspraken) met verantwoordelijkheden voor zowel leveranciers als onderwijsorganisaties. In aanvulling hierop bevat het Edu-V afsprakenstelsel juridische en operationele afspraken over beheerprocessen en juridische afspraken over privacy.
Gebruik
Leveranciers bieden applicaties aan waarin gegevens ontstaan, worden opgeslagen en verwerkt. Deze gegevens kunnen van toegevoegde waarde zijn in applicaties van andere leveranciers. Het Edu-V afsprakenstelsel maakt het mogelijk om deze gegevens precompetitief, veilig, (toekomst)bestendig en indien van toepassing onder regie van de onderwijsorganisatie uit te wisselen.
Edu-V richt zich op het domein van leer- en onderwijsmiddelen en onderkent daarin diverse gegevensdiensten. In een gegevensdienst zijn afspraken gemaakt over de gegevenssoorten, de attributen en de bijbehorende koppelvlakspecificatie (APIs). Op de gegevensdiensten zijn technische vereisten van toepassing op het vlak van infrastructuur en regie op gegevens. Leveranciers kunnen gegevensdiensten aanbieden of consumeren in hun applicaties door het implementeren van de gegevensdiensten voor referentiecomponenten.
In onderstaande tabel zijn de betreffende Edu-V gegevensdiensten weergegeven. Actuele informatie is te vinden op de pagina Edu-V gegevensdiensten.
| Praktijksituatie | Sector | Gegevensdienst | API | Versie | Status | ||
| po | vo | bve | |||||
| Verwerven en in gebruik nemen van leermiddelen | V | V | V | Leermiddelen | Catalogue | 1.1 | IMPLEMENTATIE |
| V | V | V | Leermiddelorders | Order | 0.9 | IMPLEMENTATIE | |
| V | V | V | Leveringsorders | Delivery | 1.0 | IN BEHEER | |
| V | V | V | Aanspraken | Entitlement | 1.0 | IN BEHEER | |
| V | V | V | Leermiddelgebruik | Usage | 1.0 | IN BEHEER | |
| Toetsen en examineren | V | V | – | Leerresultaten | Results | 2.0 | IN BEHEER |
| Administratiesystemen onderwijsdeelnemer en –medewerker | V | V | * | Onderwijsaanbod | Education | 1.0 | IN BEHEER |
| V | V | * | Onderwijsinrichting | Association | 1.0 | IN BEHEER | |
| V | V | * | Onderwijsdeelnemers | Students | 1.0 | IN BEHEER | |
| V | V | * | Onderwijsmedewerkers | Employees | 1.0 | IN BEHEER | |
| Doorgifte identiteiten | V | V | V | Identiteitsverklaring | – | – | IMPLEMENTATIE |
Tabel 1. Edu-V praktijksituaties met bijbehorende gegevensdiensten
* Er wordt gewerkt door de MBO digitaal, Npuls en Edu-V gewerkt aan een concretisering van de scope van Edu-V voor het middelbaar beroepsonderwijs. De gegevensdiensten kunnen wel toegepast worden voor het werkingsgebied Voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo).
Ontwikkelingen
Deze versie van het Afsprakenstelsel Edu-V is op 27 juni door het Bestuurlijk Overleg goedgekeurd voor implementatie. De eerste releases waarin gegevensdiensten zijn geïmplementeerd en na implementatie in beheer zijn gebracht hebben plaatsgevonden in het najaar van 2024 en in het voorjaar en najaar van 2025. Meer informatie over de releaseplanning en het aanmelden als leverancier is te vinden op de pagina Leveranciers op de website van Edu-V.
In de werkgroepen van Edu-V worden de afspraken beheerd en wordt er verder gewerkt aan de ontwikkeling van de resterende gegevensdiensten. Leveranciers en onderwijsorganisaties kunnen op allerlei verschillende manieren bijdragen aan de ontwikkeling.
Documentatie
Normatieve documenten
Alle documentatie en specificaties die verplicht zijn bij het implementeren van een afspraak.
Ondersteunende documenten
Alle documentatie die óf ondersteunend is bij de implementatie van een afspraak óf ondersteunend is aan het standaardisatieproces.
Links
Bijeenkomsten
Documentatie van eerdere bijeenkomsten is terug te vinden in het overzicht bijeenkomsten.