Beschrijving
Een leerling krijgt via zijn afspeelomgeving (elektronische leeromgeving of leermanagementsysteem) educatieve content aangeboden op basis van zijn leerplan en vorderingen. Tijdens het gebruik (afspelen) van deze educatieve content (digitaal leermateriaal) kan informatie over de leerling en zijn voortgang uitgewisseld worden tussen de content en de afspeelomgeving. Hierdoor is het onder andere mogelijk gegevens over het gebruik van het materiaal, zoals toetsscores en doorlooptijden, in de afspeelomgeving op te slaan. Dit wordt ondersteund door de standaard ‘Afspelen van educatieve content’.
Samenhang
De internationale standaard ADL-SCORM 2004 (Sharable Content Object Reference Model) is gericht op het uitwisselen en afspelen van digitaal lesmateriaal. Het onderdeel Run-Time Environment (RTE) richt zich op het afspelen van educatieve content (digitaal lesmateriaal) in een afspeelomgeving (RTE) aan de lerende.
Uitgangspunt hierbij is de lerende die individueel en zelfstandig leert en de leerresultaten worden in de afspeelomgeving vastgelegd.
ADL-SCORM 2004 is de basis van de standaard Afspelen educatieve content, aangevuld met Nederlandse gebruiksafspraken. De standaard is tevens gebaseerd op de Edustandaard-standaard Content packaging.
Meerwaarde
De standaard geeft ontwikkelaars van en applicaties voor digitaal leermateriaal houvast bij het ontwikkelen van de technische specificaties ten behoeve van uitwisselbaarheid en herbruikbaarheid. Ook geeft de standaard ontwikkelaars van afspeelomgevingen houvast bij het ontwikkelen van de technische specificaties voor deze leeromgeving. Verder maakt de standaard mogelijk dat het leermateriaal zonder problemen in diverse afspeelomgevingen kan worden afgespeeld.
Gebruik
U kunt zich aanmelden voor de werkgroep om ervaringen met het gebruik van de standaard uit te wisselen.
Documentatie
Normatieve documenten
Alle documentatie en specificaties die verplicht zijn bij het implementeren van een afspraak.