Kennisnet start ontwerpfase nummervoorziening

Om gepersonaliseerd leren met ict in het onderwijs te laten slagen, is het cruciaal dat leraar, leerling en andere betrokkenen snel, eenvoudig en veilig toegang hebben tot alle benodigde leerbronnen en applicaties. 

Daarbij moet de gebruiker kunnen vertrouwen op afspraken die door de betrokken ketenpartijen zijn gemaakt; over wie op welk moment welke gegevens mag gebruiken en met welk doel, alsook de afspraken die partijen hebben gemaakt omtrent de beveiliging van die gegevens.

In het Doorbraakproject Onderwijs en ICT is een publiek-private adviestafel Toegang ingericht. Het ging aan deze tafel om het bepalen van een wenselijk eindbeeld van de benodigde infrastructuur voor identificatie, authenticatie en autorisatie van digitaal leermateriaal, zowel in voorzieningen als in governance. Om een doorbraak op dit thema te bereiken, heeft de tafel ‘Toegang’ geadviseerd om als eerste stap te gaan werken met een unieke en persistente onderwijsidentiteit voor leerlingen en docenten en hiervoor een nummervoorziening, als onderdeel van een centrale vertrouwensfunctie, in te richten.
Het Doorbraakproject Onderwijs en ICT heeft vervolgens besloten Kennisnet de projectopdracht te geven deze nummervoorziening te ontwerpen. Het project levert een ontwerp dat als instrument ingezet kan worden om een verantwoord besluit te kunnen nemen over de realisatie, invoering en besturing van deze voorziening. Hiertoe zullen verschillende varianten worden ontwikkeld en met elkaar worden vergeleken. De varianten hebben een functioneel technisch en organisatorisch karakter. Ook zal er een roadmap worden ontwikkeld waarin wordt toegelicht hoe de nummervoorziening zich zal relateren tot de andere noodzakelijke bouwblokken in het IAA-stelsel. Deze projectresultaten zullen in de laatste week van februari 2015 worden aangeboden aan de stuurgroep van het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.