Educatieve content aanbieden via een afspeelomgeving op basis van het leerplan en vorderingen van de leerling.
De architectuurkaders toegang en de digitale identiteit onderwijs geven invulling aan het ontwerpgebied IAA, het IV-domein Inrichten IAM en de daarmee samenhangende ontwerppatronen.
De Nummervoorziening bij Kennisnet voorziet elke leerling van een eigen nummer voor het onderwijs, ook wel ECK iD genoemd. Het creëert de voorwaarden voor dataminimalisering in de gegevensuitwisseling tussen scholen en leveranciers. Gegevensuitwisseling is nodig voor toegang tot en gebruik van digitale leermiddelen. Binnen Edu-K zijn hierover afspraken gemaakt en vastgelegd in een attributenbeleid.
Educatieve content vindbaar maken door content te voorzien van metadata die centraal beschikbaar wordt gesteld.
Uitwisselingen ter ondersteuning van de centrale examens in het kader van de eindexamens in het VO.
Het Certificeringsschema informatiebeveiliging en privacy ROSA is bedoeld voor leveranciers van ict-toepassingen in de onderwijsketen. Het doel is om vertrouwen te creëren in de betrouwbaarheid van de door de leveranciers geleverde ict-toepassingen.
Webbased leermateriaal verpakken zodat het uitwisselbaar wordt.
Berekenen van de gebruikskosten van een leermiddelenpakket dat bestaat uit onderliggende leerobjecten.
De Vereniging van Universiteiten (VSNU) verzamelt gegevens over medewerkers in dienst van de Nederlandse Universiteiten. Onder de noemer Personeelsgegevens ook wel benoemd als: WOPI (Wetenschappelijk Onderwijs Personeel Informatie) worden in totaal vier gegevenssets opgevraagd bij de universiteiten: Personeelsgegevens m.b.t. aanstelling van de medewerker (WOPI), Hoogleraren niet in WOPI, Promovendi en de opvraag (ziekte)Verzuimgegevens.
DIDL vormt samen met MODS het uitwisselingsformaat van de metadata die door het hoger onderwijs worden aangeboden.
Uitwisseling van doorstroomgegevens naar het vervolgonderwijs.
Het Dutch Exam Profile (DEP) is in opdracht van het ministerie van OCW door het College voor Examens (CvTE) gebruikt bij de ontwikkeling van het nieuwe centrale computerexamen- en toetssysteem Facet. Facet zal op termijn worden gebruikt voor de afname van alle digitale centrale examens en toetsen die onder verantwoordelijkheid van het CvTE worden afgenomen.
Oplossingsvarianten voor distributie van en toegang tot digitale leermiddelen in het vo en mbo.
Het faciliteren van de uitwisseling van administratieve gegevens van leerlingen, groepen en leerkrachten.
Stichting Edu-V (hierna: Edu-V) streeft naar een open digitale infrastructuur voor het Nederlandse onderwijs waarin onderwijsorganisaties regie hebben over, en keuzevrijheid hebben in, hun eigen applicatielandschap van digitale leer- en onderwijsmiddelen en erop kunnen vertrouwen dat alle gegevensuitwisselingen tussen deze middelen gestandaardiseerd, veilig en betrouwbaar zijn.
Edukoppeling omvat standaarden en afspraken voor beveiligd elektronische informatie-uitwisseling in het onderwijs. Edukoppeling is gebaseerd op de overheidsbrede afspraak Digikoppeling.
Binnen het distributie/leveringsproces is ten behoeve van fijndistributie behoefte aan leerlinggegevens. Om deze uitwisseling te faciliteren is het EDEXML-profiel "FDE-set" gemaakt.
Uitwisselen van informatie over HBO- en WO-opleidingen, instellingen en evenementen zoals open dagen.
HOVI (Hoger Onderwijs Voorlichtings Informatie) voorziet in afspraken en systemen om informatie over onderwijsinstellingen, opleidingen en voorlichtingsactiviteiten op gestandaardiseerde wijze beschikbaar te stellen ter ondersteuning van de studiekeuze.
Uitwisseling van deelnemersgegevens tussen systemen (en applicaties & tools) binnen een MBO-instelling.
Het Kernmodel Onderwijsinformatie (KOI) is het overkoepelende conceptueel (informatie)model van het Nederlandse onderwijs. Het beschrijft de generieke concepten die voorkomen in de onderwijswereld en waarover partijen in de onderwijsketen met elkaar praten, informatie opslaan en uitwisselen.
Afspraken gericht op de gegevensuitwisseling tussen leerlingadministratiesysteem en toetssysteem tbv de Doorstroomtoets po.
Afspraken gericht op de gegevensuitwisseling tussen leerlingadministratiesysteem en toetssysteem tbv de Verplichte Eindtoets PO.
Afspraken die zorgen voor de verzameling, toegankelijkheid en verspreiding van wetenschappelijke publicaties en vakliteratuur.
Educatieve content uitwisselen zodat gebruikers die kunnen vinden aan de hand van metadata uit een centrale repository.
De afspraak Metadatamodel Edubadges is een praktische uitwerking van het metadataschema van de SURF dienst Edubadges. Het mapping document beschrijft welke gegevens (metadata) worden gebruikt en vastgelegd bij Edubadges en beschrijft het data-formaat, semantiek en syntax van de begrippen Issuer, Badgeclass, Assertion.
MIM geldt binnen de Nederlandse overheid als gemeenschappelijk vertrekpunt voor het opstellen van informatiemodellen. MIM voorziet enerzijds in duidelijke afspraken over het vastleggen van gegevensspecificaties en biedt anderzijds ruimte voor de verschillende niveaus van modellering.
Om de uitwisseling van resultaten van de toetsapplicatie van de leverancier van niet-methodegebonden toetsen naar het LAS, LVS of Dashboard van de PO-school te faciliteren is de afspraak "Niet-methodegebonden Totetsen PO" gemaakt.
Metadata toekennen aan educatieve content om de vindbaarheid en vergelijkbaarheid te vergroten.
De OCW Taxonomie ondersteunt de uitwisseling van financiële verantwoordingsgegevens tussen bevoegd gezagen (besturen) van scholen en het ministerie van OCW. Het beheer ligt niet bij Edustandaard.
Uitwisseling van gegevens waarmee afname van toetsen en examens in het mbo kunnen worden gepland en afgenomen, en uitwisseling van resultaten terug naar het toetsplanningssysteem (& logistiek) en terug naar het SIS.
Eenvoudig mechanisme voor de interoperabiliteit van repositories voor de uitwisseling van metadata.
De OO API maakt een simpelere data-uitwisseling tussen HO-instellingen mogelijk op een veilige en gebruiksvriendelijke manier.
Afspraak over de inhoud van over te dragen leerlingdossiers. Specifiek voor de overdracht bij de overstap van leerlingen tussen twee scholen en/of ter voorbereiding op de ondersteuningsaanvraag bij het Samenwerkingsverband passend onderwijs.
RIO staat voor Registratie Instellingen en Opleidingen. De registratie geschiedt in het RIO Register waarin onderwijsinstellingen zelf drie zaken vastleggen: hun onderwijsaanbod, de manier waarop ze zijn georganiseerd en hoe je met ze in contact kan komen. DUO en andere erkennende organisaties leggen in RIO erkenningen en licenties vast.
Het ROSA Begrippenkader beschrijft op begripsniveau het gehele onderwijsdomein, zowel de publiek/wettelijke kant als het publiek/private deel voor wat betreft architectuurbegrippen, domeinbegrippen en begrippen die de gemeenschappelijke informatievoorziening betreffen.
Het SEM Ecosysteem is een afsprakenstelsel voor de uitwisseling van de relevante data voor het verwerven en gebruiken van digitale leermiddelen door scholen, leraren en leerlingen in het po, vo en bve/mbo. SEM Ecosysteem is grotendeels opgegaan in het afsprakenstelsel Edu-V in wording.
Voorkomen dat labels voor concepten in de DIDL- en MODS-afspraken variabele schrijfwijzen krijgen.
Uitwisseling van gegevens waarmee summatieve toetsresultaten vanuit een toetsapplicatie kunnen worden overgebracht naar een resultaatverwerkend systeem.
De SURF Security Baseline is een set van maatregelen voor informatiebeveiliging om ervoor te zorgen dat zowel de nieuwe als bestaande systemen en toepassingen binnen de SURF-leden (onderwijsinstellingen) voldoen aan een minimum beveiligingsniveau.
De afspraak Uitwisseling Leerlinggegevens en Resultaten (UWLR) faciliteert de uitwisseling van leerlinggegevens en resultaten.
Door het verbeteren van de uitwisselbaarheid van toetsmateriaal kunnen (bestaande) toetsbanken worden ontsloten. Deze afspraak was het Nederlandse profiel (NLQTI) van de internationale standaard IMS-QTI maar wordt nergens meer echt toegepast. Voor de internationale standaard QTI van beheerorganisatie 1EdTech (voorheen IMS Global) wordt verwezen naar https://www.imsglobal.org/question/index.html.
Systemen kunnen duurzaam informatie uit verschillende bronnen over hetzelfde leermiddel samenbrengen of uit elkaar halen.
Deze persistente identifiers verwijzen niet naar een fysieke plaats van een bestand op een server, maar naar een naam.
In deze standaard worden afspraken voor veilig en betrouwbaar e-mailverkeer behandeld.
Ketenpartijen hebben te maken met verschillende gegevensuitwisselingen met de daarbij horende afspraken
en standaarden. Hierbij worden ook afspraken gemaakt voor beveiliging.
Binnen RIO zijn er twee canonieke informatiemodellen, een voor het basisonderwijs (RIO-bo) en een voor het (voortgezet) speciaal onderwijs (RIO-so/vso) gedefinieerd, waarin onder meer drie belangrijke waardenlijsten zijn opgenomen.
Binnen RIO is er een canoniek informatiemodel voor het voortgezet onderwijs (RIO-vo) gedefinieerd, waarin onder meer drie belangrijke waardenlijsten zijn opgenomen.