Beschrijving
Voor RIO (Registratie Instellingen en Opleidingen) zijn canonieke informatiemodellen voor het basisonderwijs (RIO-bo) en het speciaal en voorgezet speciaal onderwijs (RIO-so/vso) gedefinieerd. Daarin zijn onder meer de volgende grote waardenlijsten opgenomen:
- Opleidingskenmerken
Opleidingskenmerk is een manier waarop een opleiding gegeven kan worden. Bijvoorbeeld voor bo: Montessori, IGBO, tweetalig primair onderwijs. Bijvoorbeeld voor so en vso: ondersteuning bij visuele beperkingen, ondersteuning bij doofheid. - Opleidingen en opleidingsgroepen
Een opleiding is een samenhangend geheel van onderwijs, gericht op de verwezenlijking van welomschreven doelstellingen op het gebied van kennis, inzicht en vaardigheden. Bijvoorbeeld: basisonderwijs, speciaal onderwijs regulier, havo natuur en techniek (onderdeel van vso, maar ook van vo), arbeidsmarkt – vrij bedrijf (onderdeel van vso). Een opleidingsgroep is een groep van bij elkaar behorende opleidingen. Bijvoorbeeld: havo bovenbouw (onderdeel van vso, maar ook van vo), arbeidsmarkt (onderdeel van vso). - Communicatiecontexten
Communicatiecontext is een onderwerp waarover contact kan worden opgenomen met de onderwijsinstelling. Bijvoorbeeld: Bekostiging, Leerplicht, Verwerkersovereenkomsten. - Expertises so, vso
Mogelijke vormen van hulp die door een deskundige wordt geboden aan leerkrachten en leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. De waardenlijst Expertises so, vso, wordt gebruikt door onderwijsbegeleidingsaanbieders die vanuit so/vso-instellingen ingezet worden in het reguliere onderwijs om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte en soms ook hun leerkrachten ambulant te begeleiden. Bijvoorbeeld: ondersteuning bij visuele beperkingen, ondersteuning bij doofheid.
Met ingang van het schooljaar 2025-2026 zijn de volgende twee waardenlijsten vastgesteld in de beheergroep en geregistreerd bij Edustandaard:
- Vakken en leergebieden
Een vak is onderdeel van het geheel aan kennis, vaardigheden en houdingen dat via onderwijs aan leerlingen wordt aangeboden. Bijvoorbeeld: voorbereidend lezen, rekenen. Leergebieden kunnen beschouwd worden als combinaties van vakken en zijn gericht op het po en onderbouw vo. Deze zijn door SLO bewust breed en integraal vormgegeven, omdat ze leerlingen helpen verbanden te zien tussen verschillende domeinen en zo meer samenhang in het curriculum brengen. - Niveaus
Niveau is een aanduiding van een kwalificerende eigenschap van een onderwijseenheid. Er bestaan verschillende invalshoeken voor niveaus in het onderwijs en die zijn in deze waardenlijst bijeengebracht en gerelateerd. Bijvoorbeeld in de leermiddelenketen kent men niveaus als: havo – leerjaar 5, vmbo basisberoepsgerichte leerweg – leerjaar 1, vso arbeidsmarkt. OCW hanteert de erkende niveaus zoals VO-VMBO-BB, VO-HAVO, VSO-ARBEIDSMARKT. SLO hanteert voor het wettelijk curriculum niveaus als bb vmbo bb, ob vo, vso ab.
Beide nieuwe waardenlijsten zullen nog verder worden ontwikkeld, maar een deel ervan wordt al toegepast in de leermiddelenketen en in RIO (zie Gebruik).
De inhoud van deze waardenlijsten wordt mede bepaald en beheerd door het onderwijsveld, de Inspectie van het Onderwijs, OCW, DUO, SLO en de PO-Raad/VO-raad met ondersteuning van Kennisnet. De waardenlijsten en de toelichting erop zijn te vinden onder het kopje Normatieve documentatie.
Gebruik
De waardenlijsten Opleidingskenmerken, Opleidingen en opleidingsgroepen (voorheen Opleidingseenheden) en Communicatiecontexten zijn geïmplementeerd in RIO. De Waardenlijst Vakken en leergebieden nog niet, in RIO worden alleen de erkende (examenvakken) uit het vo gepubliceerd. Van de Waardenlijst Niveaus worden in RIO alleen de OCW-niveaus gehanteerd.
Diverse partijen maken gebruik van deze waardenlijsten in hun eigen processen. Zo worden in de context van RIO de Aangeboden opleidingen van onderwijsaanbieders op de waardenlijst Opleidingen en opleidingsgroepen gebaseerd al of niet in combinatie met de waardenlijst Opleidingskenmerken. Aangesloten partijen bij het Edu-V afsprakenstelsel maken ook van deze waardenlijsten gebruik alsmede van de Waardenlijst Vakken en leergebieden en de Waardenlijst Niveaus.
Beheerproces
Jaarlijks worden deze waardenlijsten aangepast aan veranderde omstandigheden en inzichten. Het beheer van de RIO-waardenlijsten voor het voortgezet onderwijs wordt gedaan door de Beheergroep waardenlijsten RIO. Hierin hebben vertegenwoordigers van vo-en po-besturen, PO-Raad/VO-raad, OCW, Inspectie van het Onderwijs, SLO en DUO zitting. Een beschrijving van het beheerproces vindt u in het document Beheermodel RIO-waardenlijsten funderend onderwijs (zie Ondersteunende documenten).
Aanmeldingen en wijzigingsverzoeken
Wilt u als partij in het vo een opleidingskenmerk of communicatiecontext toegevoegd of gewijzigd zien in de daartoe bestemde waardenlijsten of een verandering laten doorvoeren in de lijst met opleidingseenheden? Dan kunt u een aanmelding cq wijzigingsverzoek indienen bij de beheergroep. Download een van de formulieren (te vinden onder Ondersteunende documenten) en vul die in. Stuur dit aan info(Replace this parenthesis with the @ sign)edustandaard.nl. Hoe meer informatie u over uw verzoek geeft, hoe beter de beheergroep het verzoek kan beoordelen! De beheergroep neemt uw verzoek in behandeling en houdt contact met u per e-mail en telefoon. U kunt te allen tijd een verzoek indienen, afhankelijk van het tijdstip van binnenkomst wordt uw verzoek meegenomen voor een komend schooljaar of voor een schooljaar daarop. Houd dus rekening met de deadlines die in het beheermodel zijn vastgelegd. De volgende aanmeldings- en wijzigingsformulieren zijn beschikbaar:
- Aanmeldingsformulier nieuw opleidingskenmerk
- Wijzigingsformulier opleidingskenmerk (te gebruiken voor wijziging/intrekking van een bestaand opleidingskenmerk in de waardenlijst)
- Wijzigingsformulier waardenlijst opleidingseenheden (opleidingen en opleidingsgroepen)
- Aanmeldingsformulier nieuwe communicatiecontext
- NB Aanmeldings-/wijzigingsformulieren voor vakken, leergebieden en niveaus zijn nog in ontwikkeling.
De beoordeling van de opleidingskenmerken vindt plaats onder meer op basis van de beoordelingscriteria die door de Beheergroep zijn vastgesteld. Deze beoordelingscriteria zijn te vinden in het volgende document:
- Beoordelingscriteria opleidingskenmerken
Wijzigingsverzoeken indienen en beoordelen zijn onderdelen in het beheerproces dat beschreven is in:
- Beheermodel RIO-waardenlijsten funderend onderwijs
De voortgang van de behandeling van de wijzigingsverzoeken kunt u volgen in de:
- Issuelijst Wijzigingsverzoeken Waardenlijsten RIO-po-vo
Ontwikkelingen
Vanuit OCW is aangegeven dat het volgende opleidingskenmerk is komen te vervallen als experiment:
- Tweetalig Primair Onderwijs (OCW-experiment) (vervallen per 31-07-2025), zie 38-Aanmeldformulier opleidingskenmerken – nieuw opleidingskenmerk Tweetalig Primair Onderwijs (TPO)
Er is een nieuw opleidingskenmerk voor teruggekomen dat dus geen experiment meer is:
- Tweetalig Primair Onderwijs (TPO) (ingang 1-8-2025), zie 38-Aanmeldformulier opleidingskenmerken – nieuw opleidingskenmerk Tweetalig Primair Onderwijs (TPO)
De waardenlijst Communicatiecontexten kent voor het po geen aanpassingen ten aanzien van de laatste versie van 1-8-2023. Deze is ook voor het vo van toepassing (zie Toelichting voor achtergrondinformatie).
Bij de waardenlijst Opleidingen en opleidingsgroepen (voorheen opleidingseenheden) zijn er zowel voor het bo, so als vso geen wijzigingen ten opzichte van schooljaar 2024-2025. NB in het vo zijn een aantal combinatieprofielen in het vmbo vanaf schooljaar 2025-2026 van kracht. Die gelden niet voor het vso.
De waardenlijst Expertises so, vso is initieel vastgesteld door instellingen uit cluster 1 (visuele beperkingen) en cluster 2 (auditieve beperkingen) waar de registratie van onderwijsbegeleidingsaanbieders in eerste instantie van toepassing is. De waardenlijst voor schooljaar 2025-2026 bevat geen wijzigingen ten opzichte van het voorgaande schooljaar.
Met ingang van het schooljaar 2025-2026 zijn de volgende twee waardenlijsten vastgesteld in de beheergroep en geregistreerd bij Edustandaard (let op: de waardenlijst Niveaus is nog een concept waar mogelijk nog kleine wijzigingen in doorgevoerd gaan worden, in augustus 2025 zal de definitieve versies beschikbaar zijn):
- Vakken en leergebieden
- Niveaus
Beide nieuwe waardenlijsten zullen nog verder worden ontwikkeld, maar een deel ervan wordt al toegepast in de leermiddelenketen en in RIO (zie Gebruik). Zie verder de toelichting voor achtergrondinformatie (onder Normatieve documenten).
Documentatie
Normatieve documenten
Alle documentatie en specificaties die verplicht zijn bij het implementeren van een afspraak.
Ondersteunende documenten
Alle documentatie die óf ondersteunend is bij de implementatie van een afspraak óf ondersteunend is aan het standaardisatieproces.
Versies
Bijeenkomsten
Documentatie van eerdere bijeenkomsten is terug te vinden in het overzicht bijeenkomsten.